Vaksinering vinteren 2024/2025

Det er anbefalt med både influensavaksine og oppdatert koronavaksine for risikogrupper for vintersesongen 2024/25. Disse to vaksinene kan settes enten samme dag, eller med minst 7 dagers mellomrom.

Bildet visen en person som får satt vaksine - Klikk for stort bilde Gustavo Fring

Også for vintersesongen 2024/25 planlegger vi massevaksinasjon for risikogrupper som tidligere år. Det vil da bli mulig for å ta både influensavaksine og koronavaksine samme dag.

Pneumokokkvaksine anbefales til alle over 65 år med ny dose hvert 6.år. For å få dette må hver pasient selv bestille time til sin fastlege for vurdering og resept.

Massevaksinering blir disse dagene:

Mandag 21. oktober 2024 ved Ørland kultursenter kl. 08.30 - 17.00.

Tirsdag 22. oktober 2024 ved Bjugn kulturhus kl. 08.30 - 17.00.

Påmelding til influensavaksine og koronavaksine:

Influensavaksine

Koronavaksine

Vaksinetelefon:

Vaksinetelefonen - 91142648 - er åpen mandag, tirsdag og onsdag fra kl. 10.00 - 12.00 i uke 40, 41 ,42 og 43. Stenges etter onsdag 23.oktober.

Kostnader for pasienter i risikogrupper:

Koronavaksinen er gratis for risikogrupper.

Influensavaksinen koster kr. 150,- for pasienter i risikogrupper, men er gratis å få satt fra kommunen. Etter massevaksinasjonsdagene blir det fortsatt tilbud om influensavaksine på legekontorene for risikogrupper med samme kostnad: kr. 150,- for vaksinen, gratis å få vaksinen satt.

Øvrige som ønsker koronavaksine får ikke tilbud om det på massevaksinasjonsdagene, men må henvende seg til legekontor i ettertid. Da koster det kr. 300,- i egenandel.

Øvrige som ønsker influensavaksine får ikke tilbud om det kommunalt, men bes henvende seg til apotekene for vaksine. Da er det vanlig takst per vaksine som apotekene selv bestemmer.

Ansatte

Helsepersonell i kommunen som ønsker influensavaksine får tilbud om vaksine på sin arbeidsplass. Eventuelt må dette oppgis ved registrering på vaksinedagen.

Ansatte i skoler og barnehager som ønsker influensavaksine må melde seg opp på liste hos sin arbeidsgiver. Disse får tilbud om vaksine disse to dagene det er massevaksinasjon. Ansatte som ønsker influensavaksine utenom disse dagene må henvende seg til apotek for vaksine og da for egenbetaling. Det blir ikke anledning å sende regning fra apotekvaksinering til kommunen.

Barn i risikogruppen

• Koronavaksine:
    • Barn i risikogrupper og i alderen 6 måneder-4 år og 5–11 år får egne barnedoser av koronavaksine. Disse må bestilles etter hvor mange som ønsker å gi sine barn denne vaksinen. Det blir derfor satt opp egne datoer for koronavaksinering til barn under 12 år.
  • Influensavaksine:
    • Barn i risikogrupper som anbefales influensavaksine får tilbud om ordinær influensavaksine som sprøyte på massevaksinasjonsdagene. Vi har også tilgang til influensavaksine som nesespray for barn i alderen 2-17 år. Dette kan bestilles ved å kontakte vaksinasjonskoordinator på vaksinetelefonen. Nesesprayvaksinen bør ikke brukes av barn med alvorlig astma, aktivt pustebesvær, immunsvikt eller åpen nese- gane- spalte.

Vet du om barnet ditt har økt risiko for å bli alvorlig syk av influensa? Les mer her

Hvem bør vaksinere seg?

Høstens koronavaksine er oppdatert og virksom i forhold til de typene koronavirus som sirkulerer i samfunnet nå. Det betyr at også de som tok koronavaksine nylig men ikke av oppdatert type anbefales ny oppfriskningsdose med koronavaksine.