Ørlandskniven er nå et faktum!

"30 år etter at knivgruppa i Ørland husflidslag ble etablert, er nå Ørlandskniven et faktum" kunne en stolt Reidar Hernes meddele i dag, når ordføreren fikk første kniv i gave.

Fra idé til ferdig kniv

Ideen om å ha en egen Ørlandskniv er ingen ny idé. Knivgruppa undersøkte tidligere mulighetene for å lage en kniv utsmykket med kommunevåpenet, det viste seg å være utfordrende pga. omfattende regelverk rundt bruk av kommunevåpenet, så når kommunen tok i bruk denne “Ø” en for markedsføring, løsnet det.  Kniven skal være en brukskniv, og treverket i skaftet er fra Ørland. Det er medlemmer i knivgruppa i Ørland husflidslag som lager knivene, og en komite bestående av medlemmer fra husflidslaget og kommunen godkjenner knivene før ferdigstilling og nummerering.

Potteblå

I skaftet er det lagt en dekorativ blå linje. Blåfargen er forankret i Hannah Ryggens potteblå farger, og linjen skal representere krysningen “mellom himmel og hav”, som jo er akkurat der ørlendingene er. Denne linjen gir et unikt særpreg på knivene.

Samarbeid med kulturskoleelever

Eskene knivene leveres i er dekorert av elever ved Ørland kulturskole. De har fått i oppdrag å bruke potteblå toner, og visuallisere krysningen mellom himmel og hav.

Det første oppdraget

I dag ble den første Ørlandskniven overrekt fra Ørland husflidslag til ordfører Hallgeir Grøntvedt. Tanken er at den skal følge orførerrollen, og bistå i arbeidet med å “skjære snorer” ved åpninger og lignende. Timingen var ikke tilfeldig, for nettopp i dag skulle den storstilte åpningen av utstillingen “Porten til Trøndelag” på Ørland kultursenter finne sted, hvor fylkesordfører Tomas Iver Hallem fikk det ærefulle oppdraget å skjære over snoren med verdens første ørlandskniv.