Nytt funn av eksplosiver ved Ørland flystasjon

Luftforsvaret har planlagt å fjerne det eksplosive materialet onsdag 17. januar. Deler av Djupdalsveien (6406) er planlagt stengt fra kl. 19.00 og utover onsdag 17. januar.

Eksplosivene vil bli fraktet til Forsvarets skytefelt på Tarva. Dette vil skje torsdag 18. januar mellom kl. 12.00 – 14.00. Publikum vil kunne merke dette. Forsvaret understreker at dette er et rutineoppdrag for EOD-styrken.

Detonering av eksplosiver - Klikk for stort bilde Ole Andreas Vekve, Forsvaret

Under rehabilitering av banedekket ved ørland flystasjon er det gjort nytt funn av en mindre mengde eksplosivt materiale under en av rullebanene. Denne rullebanen er per i dag ikke i drift. Sprengstoffet er det samme som tidligere, - etterlatenskaper etter andre verdenskrig.

Sikkerhetssoner og stengt veibane

Det vil bli opprettet sikkerhetssoner som vil kunne påvirke trafikken ved nærliggende veibane. Alle som bor i området som regnes som innenfor sikkerhetssonen, vil bli kontaktet av Ørland kommune.

Deler av Djupdalsveien (6406) er planlagt stengt fra kl. 19:00 og utover onsdag 17. januar. Veien kan bli stengt i et lengre tidsrom dersom det skulle bli behov for det. Omkjøring via Grandveien (6400) og Nordgrandveien (6404).

Kart over avsperret område - Klikk for stort bilde Ole Andreas Vekve, Forsvaret

Detonering av eksplosiver på Tarva torsdag 18. januar kl. 12.00 - 14.00

Eksplosivene vil bli fraktet til Forsvarets skytefelt på Tarva. Her vil sprengstoffet bli armert med «nytt» sprengstoff, og detonert sikkert og kontrollert over flere perioder. Dette vil skje mellom kl. 12.00 – 14.00 torsdag 18. januar. Publikum vil kunne merke dette. Forsvaret understreker at dette er et rutineoppdrag for EOD-styrken.

Les hele pressemeldingen fra Forsvaret

Til publikum

For spørsmål, ta kontakt med Ørland kommune på tlf. 952 27 013 eller Forsvaret på tlf. 72 51 23 06.