Miljøfyrtårn

I dag 29.04.2024 fikk ørlandsbedriftene Trøndelag Sparebank, Ørland og Systembygg AS overrekt sine Miljøfyrtårn-diplom av ordfører Hallgeir Grøntvedt.

Med fra Ørland kommune var også kommunikasjonsrådgiver Mari Lauvheim Lyshaug og miljø- og klimarådgiver Åsmund Skjerve Revhaug.

Hva betyr Miljøfyrtårnsertifikatet?

Miljøfyrtårn er Norges mest brukte miljøsertifikat og et anerkjent og effektivt verktøy for miljøledelse, som hjelper virksomheter å skape konkurransefortrinn gjennom bærekraft. Miljøfyrtårnsertifisering innebærer at virksomhetens miljøstandard og rutiner er funnet å være i overensstemmelse med utvalgte kriterier. Sertifiserte virksomheter kan dermed dokumentere at strenge kriterier innen temaene arbeidsmiljø, innkjøp, energi, transport, avfall, utslipp og estetikk er tilfredsstilt.

Grønne kriterier

Ordfører Hallgeir Grøntvedt overrekker Miljøfyrtårnsertifiseringen til administrerende banksjef ved Trøndelag Sparebank Tor Espnes.

Hos Trøndelag sparebank, eller «Trønderbanken» som de stolt forteller at de kalles på folkemunne – har de ansatt en egen bærekraftsansvarlig Ingvill Hoås Butli. I tillegg til å ta ansvar for bærekraft i egen drift når det gjelder alt fra søppelhåndtering, ombygging og begrense kjøring ved å ha flere møter på teams eller å kjøre el-bil, ser de at de som bank har påvirkningskraft med tanke på bærekraft når de vurderer hvilke bedriftskunder de gir tjenester til. Ved å sette grønnere kriterier, bidrar de til å levere jorda tilbake i god stand til neste generasjon, tro mot det grønne skiftet. Påvirkningen de har mot sine kunder til å ta grønnere valg har fått et stort fokus, og det er et stort ansvar. Det å drive grønt er mer enn bare et konkurransefortrinn, da gevinsten er større og mer langsiktig.

Trøndelag sparebank forteller at de i tillegg til å ha fokus rettet mot vekst, lønnsomhet og solidaritet, vektlegger de lokalkunnskap høyt. Å kunne støtte lokale lag og foreninger i tillegg til at de ansatte har god lokalkunnskap er viktige kjerneverdier de har med seg i den daglige driften. De har stor tro på menneskelige relasjoner, og er stolte av å kunne henge opp sitt Miljøfyrtårn-diplom på veggen, og feiret anerkjennelsen med kake i dag tidlig.

Et ønske om bærekraft fra kundene

Systembygg AS har lenge hatt egne retningslinjer og mål for bærekraftig drift, som samsvarte godt med kravene fra Miljøfyrtårn, så de er stolte av at de greide sertifiseringen på første forsøk. Kravene var ikke nye, men det gjorde at de i jobben med bærekraft, kildesortering og miljø ble mer bevisste, og måtte sette det i system. De inkorporerte kravene i det allerede eksisterende HMS-systemet, noe som ikke medførte noen stor overgang for de ansatte, da de allerede var godt vant med det. Det sammenfalt også godt med målene de selv hadde satt seg og sett nødvendigheten av. Tiltakene er i hovedsak knyttet til kildesortering og bilkjøring.

Miljøfyrtårnansvarlig Ola Børge Rønning og daglig leder ved Systembygg AS, Andor Rødsjø og ordfører Hallgeir Grøntvedt

Systembygg AS ser nå at yngre kunder er veldig opptatt av bærekraft, og vil vite mer om hva som skjer med avfallet i byggeprosessen, samt materialene som brukes, levetid og vedlikehold. Systembygg AS forteller at de har bra med ordrer nå, da det er mye aktivitet på Ørland. De vektlegger arbeidsmiljø og følger opp sykefravær tett, i tillegg til å ha mye fokus rettet mot bærekraft. De forteller om et godt arbeidsmiljø der de har flere ansatte som har vært i bedriften i nærmere 40 år, og de er stolte av å være en lærlingebedrift som viser lærlingene hele prosessen «fra grus til hus», som de selv kaller det. De ansatte er vante til og opptatte av bærekraft, og helheten er viktig: både arbeidsmiljø, bærekraft og oppfølging. Plasseringen av Miljøfyrtårn-diplomet hadde de allerede klar, og de hadde også kjøpt inn kake for anledningen.