Markering av gjennomført Internt kompetansetiltak "Fra Assistent til Helsefagarbeider"

26 assistenter ansatt i kommunen har gjennomført internt kompetansetiltak for å kunne gjennomføre fagprøven i helsearbeiderfaget.

Mandag 3. juni var deltagere invitert til en offisiell markering av gjennomføring av kompetansetiltaket.

Kommunedirektøren og representanter fra ledergruppen var til stede og gratulerte deltakerne med vel gjennomført kompetansetiltak. Servering med pizza, kaffe og kaker. Det ble delt ut kursbevis og deltagerne fikk en liten oppmerksomhet fra arbeidsgiver.

Fagforeningsleder fra Fagforbundet var også tilstede og hun gratulerte deltakerne med vel gjennomført og roste kommunen som arbeidsgiver som la til rette slik at ansatte kan gjennomføre kompetanseheving.

Bestått fagprøve som helsefagarbeider gir tittelen autorisert Helsefagarbeider, og bidrar til at kommunen får økt sin kompetansebeholdning og kvalifisert helsepersonell. De fleste deltagerne har lang erfaring i arbeid fra ulike deler av helsesektoren og sitter inne med mye erfaringsbasert og taus kunnskap.

Opplæringen og veiledningen har vært praksisrettet og en rød tråd har vær: Hva gjør du – Hvordan gjør du det – og Hvorfor gjør du det.

Opplæring og veiledning har vært todelt

Fra mars til november 2023 har opplæring og veiledning hatt fokus mot teorieksamen på vg 3 nivå helsefagarbeider.

Fra februar til mai 2024 har opplæring og veiledning vært rettet mot gjennomføring av den 3 dagers praktiske fagprøven.

Frem mot ferien har kommunen fått 9 nye autoriserte helsefagarbeidere, og fra september kommer det nye fagarbeidere.

Deltagerne utaler at det har vært både en personlig og faglig utvikling og er veldig fornøyd med gjennomføringen. De utaler videre at dette har vært et flott tiltak som de håper flere ansatte får tilbud om.

Det planlegge et kull to «Fra assistent til Helsefagarbeider» med oppstart i januar 2025.