Jobbmesse

Å søke jobb i et nytt land med et nytt fremmed språk kan oppleves utfordrende. Kvalifiseringsenheten i kommunen arrangerte derfor i samarbeid med NAV, en mini-jobbmesse den 07.02.24.

Dette da det er tryggere å være flere sammen, med støtte av både representanter fra kvalifiseringsenheten, NAV og tolk. Aktuelle arbeidsgivere ble invitert, og omtrent 20 jobbsøkerne møtte opp med CV og søknader klare. Dette var flyktninger som har fått norskopplæring og innføring i norsk arbeid- og samfunnsliv, og som innehar høy og variert kompetanse fra hjemlandet.

Bedriftene/arbeidsgiverne innledet med korte presentasjoner og fortalte om arbeidsplassen, tolk ble brukt under presentasjonene. Etterpå kunne arbeidssøkerne gå rundt og fortelle om seg selv, levere ut søknader og etablere kontakt. Det var arbeidsgivere fra Rema 1000, helsesektoren i kommunen og FiiZk som var representert, disse kunne tilby ulike jobbmuligheter. Det ble etablert kontakt mellom arbeidsgivere og arbeidstakere. Teamleder ved INN, Elin Rødsjø forteller at de gjorde seg gode erfaringer og at de planlegger en større lignende messe til sommeren. Da er det åpent for alle arbeidsgivere. Arbeidsmesser er noe Kvalifiseringsenheten og NAV ønsker å få til regelmessig. Formålet med integreringsloven er at flyktninger som er i arbeidsdyktig alder skal komme seg fort ut i arbeid, bli økonomisk selvstendige og inkludert i samfunnet.

"I dag er det rundt 80 elever på voksenopplæringen. Erfaringer viser at språkpraksis og jobb er en av de beste arenaene for å få god utvikling på språkferdighetene og vi håper at arbeidsgiverne ser muligheten for fremtidige arbeidstakere" Elin Eriksen Rødsjø, Teamleder INN Ørland Kvalifiseringsenhet.