Yrkesvaksinasjon i Ørland kommune

Siw-Lindia Leirbakk Ledsaak, kommuneoverlege Ørland kommune
Stina Skavdal, avdelingsleder Ørland Helsestasjon

Bakgrunn

Når en person blir smittet av virus eller bakterie vil man kunne bli syk og immunsystemet blir aktivisert for å bekjempe infeksjonen. Ved vaksinering aktiviseres immunapparatet uten at vi blir syke. Ved vaksinering tilføres kroppen en svekket bakterie eller virus, deler av disse, eller noe som likner dem. Kroppen sitt immunapparat aktiviseres og er klar for å bekjempe sykdom dersom man blir utsatt for smitte senere. Noen vaksiner gir livslang beskyttelse mot sykdom, mens andre vaksiner anbefales det å ta oppfriskningsdoser av med jevne mellomrom.

Vaksinasjonsveilederen for helsepersonell ved FHI legges til grunn for dette dokumentet. Viser til utdypende informasjon derfra. Vaksinasjonsveilederen for helsepersonell - FHI

Vaksinasjonsprogram

I Norge har vi et barnevaksinasjonsprogram der barn tilbys vaksine mot en rekke alvorlige sykdommer. I tillegg anbefales det spesifikke vaksiner for ulike risikogrupper, herunder influensavaksine og koronavaksine. Noen vaksiner anbefales i forbindelse med reiser. Noen vaksiner anbefales å ta som oppfriskningsdose jevnlig, slik som vaksine mot difteri, tetanus, kikhoste hvert 10. år (voksne).

Yrkesvaksinasjon betyr at det er anbefalt å ta enkelte vaksiner på grunn av jobben sin. Formål med vaksinasjon av ansatte kan ha ett eller flere formål:

1.      Å redusere risiko for sykdom hos arbeidstakere på grunn av smitte i yrket sitt - direkte beskyttelse

2.      Å hindre at arbeidstakere sprer smitte videre - indirekte beskyttelse

3.      Å redusere sykefravær, opprette beredskap og kapasitet

Overordnede anbefalinger om yrkesvaksinasjon

Det er Arbeidstilsynet som gir overordnede anbefalinger om yrkesvaksinasjon der formålet er å beskytte arbeidstakere mot smitte på arbeidsplassen.

På den enkelte arbeidsplass er det arbeidsgivers ansvar å vurdere risikoen for smitte; herunder arbeidsoppgaver, forekomst av smittestoffer i miljøet, kvaliteten på smitteforebyggende rutiner og hvordan rutinene etterleves av den enkelte arbeidstaker.

Kommunalt ansatte bør få tilbud om vaksiner fra kommunen som arbeidsgiver. For ansatte utenfor kommunen må de henvende seg til egen arbeidsgiver. Yrkesvaksinasjon er frivillig. Arbeidsgiver skal dekke kostnadene ved vaksinasjon.

Yrkesvaksiner for Ørland kommune

Øvrige ansatte utenom listen

Øvrige ansatte som ikke står på listen er vurdert som ikke aktuell for yrkesvaksinasjon i Ørland kommune. Det er inkludert ansatte innen oppvekst og også herunder kvalifiseringsenheten. De siste par årene har Ørland kommune valgt å dekke influensavaksine til ansatte. Influensavaksine regnes likevel ikke som yrkesvaksine og står derfor ikke på listen under.

Dersom det skulle være spørsmål ved spesielle problemstillinger som kjent smitterisiko ut over det ordinære kan arbeidsgiver kontaktes for ny vurdering. Arbeidsgiver kan så kontakte kommuneoverlege for råd.

Øvrige ansatte som ikke har krav på yrkesvaksinering dekket av arbeidsgiver har mulighet til å ta vaksiner ved å kontakte sin fastlege for resept og vaksinering mot egenbetaling.

Øvrige ansatte i ulike risikogrupper bes kontakte sin fastlege ved eventuelle spørsmål om behov for vaksiner.

FHI har utdypende informasjon om flere yrker ut over de som er listet opp over.