Yrkesvaksinasjon barnehager

Kikhostevaksine

21.05.2024

I Norge er det nå et pågående kikhosteutbrudd. Kikhoste er en bakterieinfeksjon som ofte begynner med lette forkjølelsessymptomer. Etter en ukes tid kommer kraftig hoste, eventuelt hoste med brekninger. Kikhoste smitter ved små dråper som spres ved hoste eller nysing. Det er størst smittefare i starten av sykdomsforløpet.

Kikhoste er spesielt alvorlig for spedbarn og fører ofte til innleggelse på sykehus. Hos spedbarn kan kikhoste starte med pustestopp.

Kikhostevaksine gir svært god beskyttelse mot alvorlig kikhostesykdom. Vaksinasjon begrenser også smittespredningen. Verken vaksinasjon eller gjennomgått sykdom gir varig beskyttelse.

Alle anbefales vaksinasjon mot kikhoste gjennom barnevaksinasjonsprogrammet, og alle voksne anbefales å ta en oppfriskningsdose mot kikhoste hvert 10. år. I Norge gis kikhostevaksine gjennom kombinasjonsvaksinen Repevax eller Boostrix polio.

Du kan selv sjekke hvilke vaksiner du har tatt ved å logge deg inn på helsenorge:
Sjekk hvilke vaksiner du har tatt - Helsenorge

Alle ansatte i helsetjenesten og alle ansatte i barnehager har krav på å få oppfriskningsvaksine betalt av sin arbeidsgiver (yrkesvaksinasjon) og bes kontakte sin leder for mer informasjon. Dette gjelder både kommunale og private helsetjenester og barnehager.

Andre voksne som har behov for oppfriskningsdose med Repevax eller Boostrix polio kan kontakte apotekene i kommunen for mer informasjon. De som allerede er på legekontoret for andre kontakter kan få tilbud om vaksine samtidig.

Siw-Lindia Leirbakk Ledsaak
kommuneoverlege Ørland kommune

Mer informasjon om kikhoste:

Kraftig økning i kikhoste - FHI

Voksne trenger oppfriskningsvaksine hvert tiende år - Helsenorge