Vaksine mot mpox (apekopper)

I Trøndelag har vi nå et samarbeid for å tilby vaksine mot mpox til prioriterte grupper. Mpox er det samme som apekopper og har nylig skiftet navn.

Mpox skyldes et virus som heter orthopoxvirus, og smitter mellom mennesker. Nærkontakt er en som har vært i kontakt med en person med mpox i den smittsomme perioden av sykdommen, det vil si mens personen har symptomer.

Høyrisikokontakter er i hovedsak seksualpartnere og husstandsmedlemmer, men også andre som har vært i direkte kontakt med utslett mot slimhinner eller sår hud.

Har du vært utsatt for smitte (nærkontakt) eller tror du er smittet med mpox så kan du finne råd og informasjon på FHI sine sider.
Utsatt for smitte av mpox (apekopper)? - FHI

Hvem får tilbud om vaksine?

Alle innbyggere, som tilhører prioriteringsgruppe 2 og 3, fra alle kommuner i Trøndelag får tilbud om vaksine mot mpox i Trondheim kommune ved Vaksinasjon- og smittevernkontoret. Hvis du er prioriteringsgruppe 1, får du tilbud om vaksinen gjennom St Olavs Hospital.

Tabell finnes her: Mpoxvaksine (apekopper) - FHI

Prioriteringsgruppe 1: Tilbud gjennom St Olavs Hospital

• Menn eller transpersoner som har sex med menn, og som er hivpositive eller står på hiv-PrEP
  • Menn eller transpersoner som selger sex til menn

Ved spørsmål om vaksinering ved St Olavs Hospital ta kontakt med Infeksjonsmedisinsk poliklinikk tlf. 469 52 945 (sykepleier).

Prioriteringsgruppe 2 og 3: Tilbud gjennom Trondheim kommune

• Menn eller transpersoner som har sex med menn og som har risikoatferd. Med risikoatferd menes hyppig partnerbytte, tilfeldig sex, gruppesex og chemsex.
  • Helsepersonell og laboratoriepersonell som er særlig utsatt for smitte i sitt arbeid

Personer som ønsker vaksine tar kontakt med Vaksinasjon- og smittevernkontoret, tlf  72540850.

Om vaksinen - Imvanex

Vaksinen som er tilgjengelig i Norge heter Imvanex, og var utviklet som beredskapsvaksine mot kopper. Denne er nå godkjent til bruk mot mpox.

Det er lite erfaring med bruk av vaksinen. Den er derfor underlagt særlig overvåking for å oppdage ny sikkerhetsinformasjon så raskt som mulig. Helsepersonell oppfordres til å melde enhver mistenkt bivirkning til meld.no.

Meld fra om mistenkt bivirkning - melde.no

Pris på vaksinasjon

Selve vaksinen er gratis, men utgifter knyttet til arbeid og utstyr i forbindelse med vaksinasjonen følger ordinære ordninger.

Pris per vaksinasjon blir da 240 kroner.

Hvor mange doser?

Vaksineringen består av 2 doser med minst 4 ukers mellomrom. For personer som tidligere er vaksinert med koppevaksine og som kan dokumentere det, er det tilstrekkelig med én dose. Personer som har gjennomgått mpox har ikke behov for vaksine. For mer informasjon se Folkehelseinstituttet (FHI) sin veileder om vaksinen.

Veileder om mpoxvaksine (vaksine mot apekopper) - FHI

Det er begrenset tilgang på vaksine internasjonalt og vaksinen tilbys derfor til personer med høy risiko for smitte. FHI anbefaler fraksjonering av doser til forebyggende vaksinasjon for å øke vaksinasjonskapasiteten ved å dele innholdet i hvert hetteglass i flere mindre doser, og vaksinen settes intradermalt. Vaksinasjonen må utføres av helsepersonell med kompetanse på intradermal injeksjonsteknikk.

Begrens smitte

Vaksinasjon alene er ikke nok for å begrense smitte med apekopper, derfor vil andre smitteverntiltak fortsatt være viktige. Les gjerne mer på FHI sin samleside om mpox.

Samleside om mpox (apekopper) - FHI

FHI har også utarbeidet informasjonsmateriell om smittevernråd og vaksinen.