Klinisk etisk komité

I fjor ble KEKK (Klinisk etisk komité) opprettet i Ørland kommune, bestående av en variert gruppe både i fagområde, alder og kjønn. Komiteens oppgave er å tilby en arena hvor etiske problemstillinger kan drøftes; et blikk utenfra, med støtte i både fag, lovverk og etisk metode. Når en situasjon eller konflikt låser seg, er det nyttig med bistand i å se saken fra flere sider, og kanskje belyse alternative løsninger. Etisk refleksjon er en godt brukt metode i helse allerede, men ved å ha en komité kan man både bruke lengre tid, støttes av lovverk og ikke være personlig involvert i en sak.

En rådgivende ressurs for både ansatte, pårørende og pasienter

Klinisk etisk komitè i kommunen, KEKK, er et forum der pasienter, pårørende og ansatte kan få sine konkrete etiske problemstillinger drøftet. I saker som er vanskelig å vite hva som er etisk riktig og gjøre kan KEKK gjennom systematisk drøfting, inkludert å se i lovtekster og retningslinjer, kunne komme med råd til de involverte. KEKK vil også forsøke å se mulige andre løsninger på saken enn det som er lagt frem for KEKK. Råd fra KEKK er kun rådgivende og ikke en endelig beslutning.

Et blikk utenfra på en vanskelig situasjon

KEKK er tverrfaglig sammensatt og medlemmene har fått opplæring i systematisk drøfting av etiske dilemmaer og problemer. Medlemmene har underskrevet taushetserklæring. KEKK skal forsøke å bidra til at pasienters og pårørendes møte med helsetjenesten blir best mulig. MEN: KEKK treffer ikke kliniske beslutninger slik som hvilken behandling som skal iverksettes. KEKK er heller ikke et klageorgan i forhold til innvilget eller avslått søknad til forvaltningen i kommunen, det skal gå til andre instanser. KEKK har ikke sanksjonsmyndighet der det er uenighet mellom helsetjenesten og pasienter/pårørende.

Basert på erfaringer med etisk refleksjon som metode

Alle helseforetak er pålagt å ha klinisk etisk komitè. I kommunene er dette mindre vanlig og bare et titalls kommuner har dette tilbudet i dag. Helsetjenesten med ansatte, pasienter og pårørende står i etiske dilemma daglig og det meste håndteres gjennom dialog mellom partene. I tillegg har Ørland kommune brukt systematisk etisk refleksjon som metode i sykehjemmene over tid og har god erfaring med dette. Vi har sett at systematisk etisk refleksjon også kan være en nyttig drøftingsmetode for andre deler av helsetjenesten samt for pasienter og pårørende.

Klinisk etisk komité.
Medlem Bakgrunn Kontakt
Siw-Lindia Leirbakk Ledsaak Kommuneoverlege. Kurs innen etisk refleksjon. Kontakt
Karen Lund Rasch Aune Tidligere konstituert kommunalsjef for helse og tidligere leder for sykehjem og heldøgn omsorg. Utdanning innen etikk. Sykepleier. Kontakt
Ann Karin Stormo Sjøli Leder for sykehjem og heldøgn omsorg. Bred erfaring med etisk refleksjon. Sykepleier. Kontakt
Elin Eriksen Rødsjø Sykepleier med bred erfaring innen etisk refleksjon. Teamleder ved kvalifiseringsenheten Kontakt
John Arne Lein Kommunepsykolog Kontakt
Ole Thomas Bientie Reiten Prest Kontakt
Dorte Solvik Jurist og leder for ROP-team Kontakt
Runar Moe Brukerrepresentant

For å henvende deg til KEKK, send epost til kommuneoverlegen@orland.kommune.no, ev. ta kontakt med leder eller nestleder per telefon.