Slik søker du
Du søker om fradeling av eiendom ved å fylle ut søknadsskjema om tillatelse til tiltak uten ansvarsrett.
Søknad om tillatelse til tiltak uten ansvarsrett - Dibk
Dokumentasjon til søknad
Når du skal sende en søknad om opprettelse (deling) av eiendom er det viktig at vi får all informasjonen vi trenger for å behandle søknaden din.
Dokumentasjon som må være med i søknaden:
Annen dokumentasjon som kan være relevant til søknaden:
- Søknad om dispensasjon
- Avkjøringsplan
- Erklæring eller avtaler om veirett , ledninger, og nødvendig vedlikehold som går over andre eiendommer
- Eventuelle erklæringer om at gjenværende eiendom (den opprinnelige eiendommen) gir fradelt (ny) eiendom rett til veg, vann og avløpsledninger og eventuelt vedlikehold må også vektlegges
Hva skjer når ny tomt er opprettet?
Den nye tomta blir tildelt et nytt gårds- og bruksnummer og tinglyst. Dette er det kommunen som ordner med. Når ny tomt er tinglyst sendes det ut matrikkelbrev til rekvirenten.
Hvor sendes søknaden?
Vi anbefaler å sende søknaden sikkert til Ørland kommune ved å sende via eDialog, men du kan også sende per e-post eller vanlig post.
Send søknad - eDialog
Kontaktinformasjon til Ørland kommune