Din nettleser er for gammel. Vennligst oppgrader nettleseren din eller last ned en alternativ nettleser som Google Chrome eller Firefox.

Verktøy

Informasjon om koronaviruset (covid -19)

Enkle helsetips i korona-tiden: Slik tar du vare på deg og dine!

Klikk for stort bildeKom deg ut av godstolen - vær sosial samtidig som du følger rådene for smittevern!I nyhetsmedia handler det meste om koronaviruset denne våren. Desto viktigere er det at du og jeg tar vare på vår egen fysiske og psykiske helse. Det mangler ikke på muligheter, men som ellers i livet må vi gripe tak i mulighetene!
Vi er alle del av en nasjonal dugnad for å begrense spredningen av koronaviruset. Ørland kommune vil på samme måte oppfordre alle innbyggere til å ta del i en lokal dugnad for å sikre best mulig helse!

Tips for en god psykisk helse

Klikk for stort bilde 

  • Om du er alene eller har familien rundt deg så hjelper det å få en struktur på dagen.
  • Ha en normal døgnrytme, veksle mellom aktivitet og pauser, og skill på hverdag og helg. Det gjelder om du er ute av arbeidslivet, har hjemmekontor, er skoleelev eller er i arbeid under uvante betingelser.
  • Skriv gjerne dagsplaner eller ukeplaner.
  • Oppretthold kommunikasjon med de du er vant til å treffe, gjerne med FaceTime eller skype. Ikke glem å kontakte de som er alene. Reguler mengden informasjon fra media, det er viktig å følge med, men det bør ikke være hele tiden, og ikke rett før leggetid.
  • Gi deg selv mulighet til å roe ned og fylle hodet med andre ting.
  • Ørland frivilligsentral har startet opp med aktiviteten «telefonvenn». TelefonVennen er en venn som kan ringe 1 – 2 ganger i uken til den som trenger noen å prate med. Har du behov for telefonvenn, eller vil du bidra? Se www.orland.frivilligsentral.no  

 

Tips for å sikre din fysiske helse

Klikk for stort bilde  

I eget hjem kan du f.eks:

  • Hjemmetrening kan gjennomføres uten noe spesielt utstyr. I arrangementet «Alternativ trening – God Helse for kropp og sinn» på Facebook finner du gode tips om hjemmetrening og turområder fra lokale aktører i Ørland kommune.
  • Trening er ferskvare! Ørland kommune har flere «sterk og stødig»-treningsgrupper for eldre, nå kan man se filmer med øvelser man kan gjøre hjemme på: http://sterkogstodig.no.
  • Fokus på hverdagsaktivitet! Hverdagsaktivitet kan være like viktig som fysisk trening. Logg deg av PC og telefon, og gjør andre aktiviteter som baking, gå i trappene, vask og rydd i huset, ta med barna på lekeplassen, gjør hagearbeid. Har du en skritteller på telefon eller klokka di? Klarer du å gå 10 000 skritt hver dag?
  • Nok søvn er viktig både for den psykiske og fysiske helsa! Prøv å ha en normal døgnrytme og stå opp til cirka samme tid hver dag.

Utendørs kan du f.eks:

Klikk for stort bilde

  • Frisk luft er viktig i denne tiden! Hva med å ta med deg lunsjen og spis ute? Gjøre klart uteområdet og hagen til våren? Gå/sykle til butikken fremfor å bruke bilen?
  • Gå eller jogg en tur i nærområdet. Ørland kommune har over 30 gapahuker, kanskje det er på tide å utforske nye områder?

 

Noen nyttige lenker