Din nettleser er for gammel. Vennligst oppgrader nettleseren din eller last ned en alternativ nettleser som Google Chrome eller Firefox.

Verktøy

Ørland kommune ønsker at flere skal ta imot digital post!

    Det er en rekke fordeler ved å opprette en digital postkasse:

  • Det er tryggere enn all annen postgang.
  • Det er gratis å bruke.
  • Du mottar og oppbevarer viktige brev ett sted, både fra private og offentlige virksomheter.
  • Mottar post uansett hvor du er
  • Unngår unødig ventetid
  • Raskt, sikkert og enkelt!
     

Pr. 15.05.2022 er det 4671 innbyggere - 45% - som har tatt i bruk digital postkasse.


Slik fungerer eSignering - elektronisk signatur (PDF, 302 kB)

 

Mer enn 2,6 millioner nordmenn har i dag digital postkasse og får dermed post fra kommunen og andre offentlige etater digitalt i stedet for på papir. Men potensialet for bruk av digital post er vesentlig større. I kommunen vår er det 4671 innbyggere som har tatt i bruk digital postkasse per 15.05.2022. Det utgjør 49,4 prosent av alle innbyggere over 15 år i kommunen.

Ved å opprette en digital postkasse hos Digipost eller e-Boks - de to leverandørene det offentlige har valgt - bidrar du til å redusere miljøbelastninger og til store innsparinger for det offentlige. Hvert år bruker det offentlige flere hundre millioner kroner bare på porto. Les mer på norge.no og norge.no/nb/velg-digital-postkasse 

Slik oppretter du digital postkasse

  • Du kan velge enten e-boks eller digipost som din digitale postkasse. Postkassene er likestilte og begge tilfredsstiller strenge krav til sikkerhet. Det er gratis å opprette og bruke postkassen. Du kan enkelt bytte postkasse senere hvis du ønsker det. Les mer her.
  • Når du velger digital postkasse, sier du ja til digital post og vil ikke motta papirpost fra det offentlige.
  • Dersom du ikke ønsker digital post, kan du reservere deg i Kontakt- og reservasjonsregisteret (eller ringe 800 30 300).

Slik åpner og leser du posten din

Du trenger ikke sjekke om det er kommet brev fra det offentlige i den digitale postkassen din. Hver gang kommunen sender post til deg, får du varsel på SMS eller e-post. For å åpne og lese posten din bruker du samme innlogging som du er vant til å bruke når du sjekker selvangivelsen eller bruker andre offentlige tjenester på nett.

  • Når du får ny post, blir du varslet på SMS eller e-post. 
  • For å åpne og lese brevet går du til hjemmesiden til din valgte postkasse. 
  • Logg inn i postkassen via ID-porten.

Du kan også laste ned app fra både Digipost og e-Boks for enkelt å lese brev på mobil eller nettbrett.