Mer enn 2,6 millioner nordmenn har i dag digital postkasse og får dermed post fra kommunen og andre offentlige etater digitalt i stedet for på papir. Men potensialet for bruk av digital post er vesentlig større. I kommunen vår er det 4671 innbyggere som har tatt i bruk digital postkasse per 15.05.2022. Det utgjør 49,4 prosent av alle innbyggere over 15 år i kommunen.
Ved å opprette en digital postkasse hos Digipost eller e-Boks - de to leverandørene det offentlige har valgt - bidrar du til å redusere miljøbelastninger og til store innsparinger for det offentlige. Hvert år bruker det offentlige flere hundre millioner kroner bare på porto. Les mer på norge.no og norge.no/nb/velg-digital-postkasse
Slik oppretter du digital postkasse
- Du kan velge enten e-boks eller digipost som din digitale postkasse. Postkassene er likestilte og begge tilfredsstiller strenge krav til sikkerhet. Det er gratis å opprette og bruke postkassen. Du kan enkelt bytte postkasse senere hvis du ønsker det. Les mer her.
- Når du velger digital postkasse, sier du ja til digital post og vil ikke motta papirpost fra det offentlige.
- Dersom du ikke ønsker digital post, kan du reservere deg i Kontakt- og reservasjonsregisteret (eller ringe 800 30 300).
Slik åpner og leser du posten din
Du trenger ikke sjekke om det er kommet brev fra det offentlige i den digitale postkassen din. Hver gang kommunen sender post til deg, får du varsel på SMS eller e-post. For å åpne og lese posten din bruker du samme innlogging som du er vant til å bruke når du sjekker selvangivelsen eller bruker andre offentlige tjenester på nett.
- Når du får ny post, blir du varslet på SMS eller e-post.
- For å åpne og lese brevet går du til hjemmesiden til din valgte postkasse.
- Logg inn i postkassen via ID-porten.
Du kan også laste ned app fra både Digipost og e-Boks for enkelt å lese brev på mobil eller nettbrett.