Din nettleser er for gammel. Vennligst oppgrader nettleseren din eller last ned en alternativ nettleser som Google Chrome eller Firefox.

Verktøy

Flytilbudet endres fra 22. november

Klikk for stort bildeAir Leap innfører korona-tilpasset rutetabell. Færre avganger, men direkterute Ørland – Oslo.

Etter at flyruta mellom Ørland Lufthavn og Oslo lufthavn Gardermoen siden i vår har vært betjent med innleid fly og gått via Røros, så blir det relativt store endringer fra 22. november. 
Air Leap går da tilbake til å bruke selskapets egne Saab 340-maskiner, samtidig som flytiden blir kortere ved at reisende til og fra Ørland slipper mellomlanding på Røros.

Korona-tilpasset

Luftfarten har blitt hardt rammet av koronapandemien, og selv om antall reisende til og fra Ørland Lufthavn ikke har falt like dramatisk som på mange andre ruter, så ser Air Leap seg nødt til å redusere antall avganger så lenge koronaviruset påvirker reisemønsteret.

I korte trekk betyr dette èn daglig avgang søndag til og med torsdag, mens det blir to avganger hver fredag.

Slik blir rutetilbudet:

Ørland – Oslo:

Mandag:                                         Avgang Ørland 10.00 – Ankomst Oslo 11.10
Tirsdag, onsdag, torsdag:            Avgang Ørland 18.50 - Ankomst Oslo 20.00
Fredag:                                           Avgang Ørland 08.30 – Ankomst Oslo 09.40
                                                         Avgang Ørland 18.50 – Ankomst Oslo 20.00
Søndag:                                          Avgang Ørland 17.20 – Ankomst Oslo 18.30

 

Oslo – Ørland:

Mandag:                                         Avgang Oslo 08.30 – Ankomst Ørland 09.40
Tirsdag, onsdag, torsdag:            Avgang Oslo 17.20 – Ankomst Ørland 18.30
Fredag:                                           Avgang Oslo 07.00 – Ankomst Ørland 08.10
                                                         Avgang Oslo 17.20 – Ankomst Ørland 18.30
Søndag:                                          Avgang Oslo 15.50 – Ankomst Ørland 17.00

- Sterkt beklagelig

- Det er selvsagt sterkt beklagelig at muligheten for å reise tur-retur mellom Ørland og Oslo nå blir begrenset til fredager.  Dette er et tilbud som spesielt næringslivet i Fosen vil ønske på plass igjen så snart det lar seg gjøre, men vi ser også at Forsvaret har hatt stor nytte av tilbudet slik det har vært. Samtidig må vi være realistisk, og innse at Air Leap har behov for å gjøre tiltak i lys av koronasituasjonen. Ruten drives i dag uten tilskudd fra Staten og rammes derfor ekstra hardt av covid-19 situasjonen, sier ordfører Tom Myrvold.

Klikk for stort bildeStatsråd Linda Hofstad Helleland klippet snora da det nye terminalbygget ved Ørland Lufthavn ble åpnet i sommer.  

- Regionalt tilbud

-  Jeg håper fortsatt at flere og flere i Fosen og vår kystregion vil se nytten av flytilbudet, og opplever at så lenge koronaviruset begrenser vårt reisemønster er det tross alt bedre med et redusert tilbud enn at flyselskapet må kaste kortene og legge ned driften. Nå er håpet og målet at man så snart situasjonen tilsier det kan komme tilbake med en avgangsfrekvens som betyr fly tur -retur morgen og ettermiddag alle hverdager, sier Myrvold. 

- Viktig for kampfly-investeringen

- Levetidskostnadene som lå til grunn for valget av F-35 som nytt  kampfly i Stortingsproposisjon nr. 36 (2008–2009) utgjør, oppjustert til 2020-kroneverdi, 306 milliarder kroner. Når vi vet hvor viktig flyruten er for Forsvarets pendlere og tilgang til kompetanse, blir det rimelig opplagt at Staten må gjøre alt man kan for å lykkes best mulig med fastland-Norges største investering noensinne. Jeg er derfor i løpende dialog med regjeringen for å få på plass et permanent og forutsigbart flytilbud til Ørland, avslutter ordfører Tom Myrvold.